onsdag 23 juli 2014

Liten väska av mormorsrutor

Jag var redo för bröllopsfesten, med nyinköpt sommarklänning, snygg solbränna och t.o.m. ett matchande halsband format som en fjäril. "Prålig som en påfågel"! Dagen innan festen insåg jag dock att det såg mindre festligt ut tillsammans med min vanliga handväska (stickad ullväska i höstfärger) så i stress och fåfänga knåpade jag ihop denna lilla plutt.

Garn:   Flox, 100% bomull.

Virknål:   Nr 2,5 eller 3
Foto: Karins bloggiblogg 

Mönster:   Väskan gjordes på fri hand ungefär så här: 2 mormorsrutor på vardera 7 varv. Använde mig av stolpgrupper med 3 st, 3 lm i hörnen samt 1 lm mellan st-grupperna längs sidorna. Hur du gör en mormorsruta kan du tex se på  Karins bloggiblogg.
   Rutorna avslutades med 2 varv St, med 4 St i varje hörn på första varvet.


Axelbandet - Gör en lm-kedja i önskad längd (Tänk på att göra axelbandet "för kort" då det töjer sig när du börjar använda väskan) och vänd. Börja och sluta varvet med 3 St. Repetera däremellan: 1 lm, hoppa över 1 kantmaska, 1 St.

Sy ihop. Klart!

1 kommentar:

  1. Fin liten väska till bröllop och kul att du kunde använda dig av mitt mönster, Karin

    SvaraRadera