fredag 25 juli 2014

Sagan om Den randiga handväskan

 Idag, på vår promenad mot stranden, blev min randiga handväska alldesles lyrisk över den vackra trollskogen. "Åh, vad fint här är!" ropade han förtjust och poserade framför ett träd.
 Ytterligare en bit in i skogen blev han plötsligt väldigt väldigt trött, hällde ur sig all sin packning och la sig och vilade på en mossig sten.
 Slutligen anlände vi till stranden och fick ett alldeles underbart strandhäng tillsammans.
 När solen började sjunka mot horisonten kröp han nära och la axelbandet runt mitt knä.

"Berätta om hur jag kom till!", sa han uppmanande.

"Ikväll igen?", svarade jag.

"Ja. Snälla!", sa han med bedjande axelband.

"Okej då!"

"Det var en gång två nystan Cotton Light, i 50% bomull och 50% polyester, från Garnstudion (Drops). Varje nystan vägde 50 gram och var på 105 meter vardera. En dag träffade de en virknål, nr 4,5 tror jag att det var, och de blev genast goda vänner. De bestämde sig för att skapa något MYCKET vackert tillsammans - en handväska!"
   De la upp 37 luftmaskor(lm), plus 2 lm för vändningen av det gula garnet. Sedan vände de och virkade halvstolpar(hst) tillbaka. I sista maskan gjorde de 3 hst och vände sedan runt hörnet och fortsatte med hst på andra sidan av luftmaskkedjan. I sista maskan gjorde de 2 hst, sen 1 smygmaska (sm) i varvets första maska. De hade nu 78 maskor på varvet. Det första varvet var färdigt!
  De fortsatte sedan runt runt med hst i det gula garnet tills de hade 4 färdiga varv och sen var det dax för 2 varv fasta maskor (fm) i det vita garnet. (När de skulle börja ett fm-varv använde de bara 1 lm för vändningen, för hst-varven 2 lm). Det här repeterade dem 5 gånger, gjorde 3 extra varv hst och sen var väskkroppen klar!
   Axelbandet gjordes så att de virkade 14 hst direkt på väskkroppens kant, följde mönsterrepetitionen och minskade 1 maska i slutet på varje varv, tills de endast hade 6 maskor kvar. De fortsatte med de 6 maskorna över hela axelpartiet och avslutade med att göra samma sak som de gjort i början av bandet, fast precis tvärt om! (Dvs öka 1 maska per varv tills de hade 14 m på varvet). De var mycket noga så att det skulle bli mönsterpassning även mot väskkroppen på denna sida.Och de såg även till att göra axelbandet alldeles för kort, då de visste att det skulle töja sig rejält så fort väskan började användas. Och sen sydde de fast axelbandet!"

"Wow! Var jag färdig sen?"

"Näää... Sen var det ju en himla massa trådar som skulle fästas också och virknål nr 4 kom förbi och gjorde ett avslutande varv med fm runt kanterna också innan allt var klart".
"Men sen var jag klar?!"
"Ja sen var du klar!"
"Vilken tur! Vilken tur att jag blev till!"
"Ja det var RIKTIG tur det!"


Nu var det dax för oss att lämna stranden. Min randiga väska var trött, gäspade och jag bestämde mig för att faktiskt BÄRA honom hem idag. Han la axelbandet runt min hals och jag påbörjade vår vandring hem genom skogen.
"Är du trött nu?", frågade jag.
"Mmmm......"
"Ska du sova?"
"Mmmm...."
"Okej. God natt Randis!"
"God natt Tant Garn!"

1 kommentar:

  1. Trevlig blogg du startat här, återkommer såklart. Karin

    SvaraRadera